مطالبی از کروموزم های پلی تن
 

کروموزوم موجود در غدد بزاقی مگس سرکه دارای چندین بازوست. در سلول به ازای هر کروموزوم، یک کروموزوم همتا (همولوگ) وجود دارد. در کروموزوم پلی‌تن کروموزوم‌های همتا از هم جدا نیستند بلکه این کروموزوم متصل و در جوار کروموزوم اصلی است (کروموزوم‌های همولوگ در کنار هم هستند).

    در رنگ‌آمیزی پلی‌تن باندهای تیره و روشن دیده می‌شود که هر کدام الگوی خاصی دارند و در مگس‌های مختلف یکسان است (الگوی یکسانی دارند). هر گونه تغییر روی این ژن‌ها سبب تغییر در ساختار بازوها می‌شود که به خوبی قابل تشخیص است و می‌توان از روی آن ناهنجاری کروموزومی را تشخیص داد.

    سلول‌های حاوی کروموزوم پلی‌تن مانند سلول‌های دیگر متابولیسم‌های شیمیایی را انجام می‌دهند، برای سنتز RNA مولکول‌های DNA موجود در یک قسمت باز می‌شوند، به این نواحی puff می‌گویند.

    مگس سرکه در حالت لاروی بررسی می‌شود چون راحت‌تر است در مطالعات کلاسیک از نوع خاصی استفاده می‌شود. لارو مگس باید در محیط سرد (حدود 18 درجه سانتیگراد) رشد کند تا جثه‌اش بزرگ‌تر شود.

    بیشتر حشرات دارای کروموزوم پلی‌تن هستند.

 

1- چرا در کروموزوم پلی تن، کروموزوم 4 و X بازو ندارند؟

در مگس سرکه کروموزوم‌های بزرگ شماره 2 و 3، متاسانتریک هستند (سانترومر در مرکز قرار دارند) در نتیجه هر یک دارای دو بازو راست و چپ هستند. کروموزوم‌های 4 و X بازویی ندارند چون سانترومر آن‌ها در انتهای کروموزوم قرار دارند و تلوسانتریک هستند.

2- اگر ساختار کروموزوم پلی‌تن در مگس نر و ماده وجود دارد چرا در مگس نر کروموزوم Y وجود ندارد؟

کروموزوم Y به صورت هتروکروماتینی است و در منطقه کروموسانترومر قرار دارد در نتیجه دیده نمی‌شود.

3- در بازوی R2 در قسمتی کروموزوم‌های همولوگ از هم جدا هستند، آیا در کروموزوم‌های دیگر هم این ناحیه وجود دارد؟

با بررسی بیشتر تصاویر در منابع مختلف این فاصله در کروموزوم‌های دیگر مانند L3 نیز وجود دارد.

4- بهترین مگس سرکه‌ای که برای مطالعه غدد بزاقی به‌کار می‌رود، کدام است؟

‌Drosophila virilis گونه مناسبی از مگس سرکه است که می‌توان از آن برای مشاهده غدد بزاقی استفاده کرد چون نسبت بهD. melanogaster   بزرگتر است و غدد بزاقی به راحتی پیدا می‌شوند.

5- چرا قبل از رنگ‌آمیری اسید کلریدریک به کار می‌بریم؟

اسیدکلریدریک باعث هیدرولیز DNA  کروموزوم‌های پلی‌تن شده و رنگ‌پذیری آن‌ها را افزایش می‌دهد.

مقدمه: پلي تني در هسته سلول هاي غدد بزاقي و در ديگر بافت هاي لارو حشرات دو بالان و در سلول هاي روده اي لارو پشه يافت مي شود .

اين پديده در سال 1881 براي اولين بار مشاهده شد ولي اهميت سيتولوژيكي آن در سال هاي 1930 به بعد توسط ساير دانشمندان شرح داده شد .

 

تعريف واژه : پلي تني (  polyteny) : پلي تني و كروموزوم پلي تن در يك سلول در اثر آندوميتوز رخ مي دهد . آندوميتوز تقسيمي است كه در آن كروموزوم ها مضاعف شده ولي سيتوپلاسم تقسيم نمي شود .

در حالت پلي تني عدد كروموزومي سلول ( تعداد ) كروموزوم ها ثابت مانده برابر عدد كروموزومي قبل از اندوميتوز خواهد بود ، ولي تعداد كروما تيد هاي هر كروموزوم دو برابر مي شود .

 

تفاوت با اندو پلي پلوئيدي : اندو پلي پلوئيدي نيز نتيجه تقسيم آندوميتوزي است كه به عنوان مثال در بعضي از سلول هاي كبدي مشاهده مي شود با اين تفاوت كه در آن تعداد كروموزوم ها و كروماتيد ها دو برابر مي شود . مثلا اگر سلول ديپلوئيد 2n = 4 تقسيم اندوميتوزي انجام دهد تبديل به سلولي با عدد كروموزومي 2n = 8 خواهد شد ولي كروموزوم ها همان تعداد كروماتيد قبلي را خواهد داشت .

 

ساختار كروموزوم پلي تن

برآوردهاي جديد ، كروموزوم هاي پلي تن را ساختمان هاي تشكيل شده از رشته هاي كابل مانند مي دانند كه با به هم پيچيدن 1000 تا 4000 رشته مساوي با قطر 20 تا 30  نانومتر به وجود آمده اند .

هر رشته يك واحد كروماتيد داراي يك ملكول DNA با قطر 2  نانومتر بوده بوسيله پروتئين پوشانده و محكم بسته بندي شده است .

 

پاف كروموزومي ( Puffing )  و رونويسي از كروموزوم پلي تن

در هنگام رونويسي در محل ژن مورد نظر پاف يا بيرون زدگي كروزومي ايجاد مي شود كه اين امر در اثر هورموني به نام اكديسون ( Acdyson ) مي باشد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







همگام با زیست شناسی
درباره وبلاگ

For every minute you are angry you lose sixty seconds of happiness
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان همگام با زیست شناسی و آدرس davaeil.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 3
بازدید کل : 65726
تعداد مطالب : 38
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


كد تغيير شكل موس